9200000002272069 - Review | De verdediging van Jacob - William Landay

Genre: Juridische Thriller
ISBN: 9789044335019
Pagina’s: 416
Uitgeverij: The House Of Books
Beoordeling: ****

Achterflap

Andy Barber is al meer dan twintig jaar hulpofficier van justitie en leidt een gelukkig leven met zijn vrouw Laurie en hun zoon Jacob. Maar hun rimpelloze leventje wordt opgeschud door een steekpartij. Tot Andy’s verbijstering wordt zijn veertienjarige zoon verdacht van de moord. Andy doet alles om zijn zoon te beschermen, maar wanneer er belastende feiten boven water komen, zijn huwelijk uiteen dreigt te vallen en het proces in een stroomversnelling raakt, staat Andy voor een duivels dilemma…

Auteur

De verdediging van Jacob is het derde boek van schrijver William Landay. Eerder schreef hij Getto en De Wurger. In de jaren ’90 werkte hij als hulpofficier van justitie in Middlesex County.

Mijn mening

Wat gebeurt er met een gezin als je kind wordt beschuldigd van moord? Dit boek beschrijft niet alleen het verloop van het onderzoek en vervolgens de rechtszaak, maar ook wat het doet met een gezin. Aan de ene kant kan ik me heel goed vinden in Andy Barber, die blijft vasthouden aan de onschuld van zijn zoon. Aan de andere kant kan ik me ook goed voorstellen dat je, net als Laurie Barber, gaat twijfelen aan alles wat je al die jaren kende.

Als je van rechtszaakverhalen houdt, dan past dit boek prima in je straatje. Het boek beslaat de moord op Ben Rifkin, het onderzoek en de arrestatie van Jacob Barber. Dan volgt de rechtszaak en de uiteindelijk de nasleep. Maar De verdediging van Jacob is meer dan dat, het gaat veel dieper in op de emoties die een beschuldiging met zich meebrengen. Landay weet de spanning vast te houden, je blijft je afvragen wat er nou echt is gebeurd.

Een pluspunt in het verhaal, vond ik de nauwkeurige beschrijving van het verloop van een moordzaak en wat daar allemaal bij komt kijken. Het Amerikaanse systeem fascineert me, en het is interessant om me daar op deze manier in te verdiepen. Een minpunt vond ik het gebrek aan diepgang van de karakters. Je krijgt een duidelijk beeld van Andy Barber, de ik-persoon, maar zijn vrouw Laurie is al iets meer een mysterie en je krijgt al helemaal geen duidelijk beeld van wat er omgaat in Jacob. Het einde had van mij ook iets minder abrupt gemogen. Het verhaal had, wat mij betreft, nog iets meer uitgediept kunnen worden. Ik ben dan ook heel benieuwd wat ze gaan maken van de TV serie Defending Jacob, die gebaseerd is op dit boek.

Dit artikel bevat affiliate links.

pinit fg en rect red 28 - Review | De verdediging van Jacob - William Landay