9200000054700719 - Review | Hof van Doorns en Rozen - Sarah J. Maas

Genre: Young Adult, Fantasy
ISBN: 9789000348282
Pagina’s: 378
Uitgeverij: Best of YA
Beoordeling: *****

Achterflap

Het bos waarin de negentienjarige Feyre woont is in de lange wintermaanden een koude, sombere plek. Haar overlevingskansen en die van haar familie berusten op haar vermogen om te jagen. Wanneer ze een hert ziet dat opgejaagd wordt door een wolf kan ze de verleiding niet weerstaan om te vechten voor de prooi. Maar om te winnen moet ze de wolf doden en daarop staat een prijs. Niet veel later verschijnt er een beestachtig wezen om vergelding op te eisen. Wanneer ze naar het gevreesde feeënrijk Prythian wordt gesleept, ontdekt Feyre dat haar ontvoerder geen beest is, maar Tamlin – een van de dodelijkste, onsterfelijke magische wezens ooit gekend. Terwijl ze op zijn landgoed verblijft, veranderen haar ijzige vijandige gevoelens voor Tamlin in een vurige passie die elke leugen en waarschuwing over de mooie, gevaarlijke wereld van de Elfiden in rook doet opgaan. Maar een oude, kwaadaardige schaduw groeit over het land, en Feyre moet een manier vinden om het te stoppen of Tamlin en zijn wereld zullen voor eeuwig verdoemd zijn.

Auteur

Sarah J. Maas schreef niet alleen de serie over Hof van Doorns en Rozen, maar ook de populaire Throne of Glass serie. De eerste incarnatie van dat eerste deel schreef ze op haar zestiende. Inmiddels staat ze op de New York Times bestsellerlijst en worden haar boeken in meer dan 35 talen uitgebracht. Haar meest recente boek is Kingdom of Ash, het allerlaatste deel in de Throne of Glass serie. Ook schreef ze Carwoman: Soulstealer en is ze bezig met een nieuwe serie, Crescent City, die ze schrijft voor volwassenen.

Maas heeft creatief schrijven gestudeerd, met een minor in theologie. Ze woont met haar gezin in Pennsylvania.

Mijn mening

Toen ik ooit zelf een Young Adult was, las ik de boeken van Richelle Mead, Vampire Academy, Succubus en Dark Swan. Hof van Doorns en Rozen doet met niet alleen denken aan Belle en het beest, maar ook aan Dark Swan. Maas beschrijft tot in detail de wereld van de elfiden, en dat doet ze goed. Je ziet het Lentehof zo voor je. De heldin, Feyre, is sympathiek, maar zeker niet perfect. Ze worstelt duidelijk met haar gevoelens, maar maakt gelukkig wel logische keuzes, die helaas soms vervelende gevolgen hebben. Dat maakt haar menselijk, maar ook zoveel herkenbaarder.

Het verhaal weet van begin tot einde te boeien, en het einde is mooi afgerond, al blijf je nog met behoorlijk wat vragen zitten, die hopelijk in het volgende deel worden beantwoord.

Het verhaal is losjes gebaseerd op Belle en het Beest, maar het is zoveel meer dan dat. En dan heb ik het overigens niet over de Disney-versie, maar over het originele verhaal. Alles wat je zoekt in een fijn fantasy verhaal zit erin, actie, magie, romantiek en een vervloeking.

Ik begon in het boek zonder verwachtingen, ik had de beschrijving niet eens gelezen, maar toen ik eenmaal was begonnen, kon ik het niet meer neerleggen. Het verhaal is complex en intrigerend, en ik snap waarom het zo succesvol is.

Dit artikel bevat een affiliate link.

pinit fg en rect red 28 - Review | Hof van Doorns en Rozen - Sarah J. Maas